Skip to content

Haziran 14, 2014

Demir Mahmuz

Kolejden pota altı oyuncusu olarak gelmişti. Artık bir perimetre oyuncusu ve bunun ne anlama geldiğini anlamaya başlıyor.
Gregg Popoviç

Kawhi Leonard kolej liginden NBA’e geçerken hem pozisyonunu, hem de şut tekniğini değiştirmeliydi. Üstelik lokavt sezonunda. Leonard’ın gelişimini merak edenler Woj’un makalesine bakabilirler. Biz filmi 3 sene ileri sarıyoruz:

Kawhi Leonard San Antonio için yalnızca all-star seviyesinde bir basketbolcu değil; Thunder ve Heat gibi takımlara atletizmiyle kafa tutabilen bir oyuncu. Yalnızca varlığıyla tüm takımın atletizm çıtasını yükseğe çekiyor. Konferans Finalleri’nde Popoviç OKC’yi pek çok farklı hamleyle mağlup etmişti; kısa 5’ler, sürekli değişen line-up’lar, Scott Brooks’un 20 dakika boyunca Derek Fisher ile Boris Diaw’u savunması… Fakat Kawhi Leonard’ın Westbrook ile eşleşmesi, seriyi tamamen değiştirmişti. OKC’nin hırçın hücumları yavaşlamış, Tony Parker kenarda otururken seri sona ermişti. Leonard şu sıralar hem LeBron’la boğuşuyor, hem de perimetreye doğru genişleyen hücum repertuarından nefis örnekler gösteriyor.

Gezegendeki en iyi basketbolcu olan LeBron James, 2013 Finalleri biterken Boris Diaw’u nasıl mağlup edeceğini anlamıştı. Artık maçların büyük bölümünde Leonard’a karşı hücum ediyor. Yüzdesi yüksek. Fakat Leonard ile eşleştiğinde eline gelen topların yalnızca %19’unda şut deniyor. Diğer oyuncularla eşleştiğinde bu oran %34’e zıplıyor.1 Leonard’la karşılaştığında hem daha az drive yapıyor, hem de daha az pozisyonda topla buluşuyor.2

San Antonio Spurs’un hücumunda kanatların temel görevi alan paylaşımı ve pas alışverişi. Kawhi Leonard sessiz sakin karakterine rağmen hücumun içinde emprovize hareket etmeyi öğrendikçe rakibin kafatasında çınlayan demir bir mahmuza dönüşüyor. 2013 bahar aylarından beri bildiğimiz bir gerçeği artık daha gür sesle söyleyebiliriz: Leonard’ın yetenekleri, San Antonio Spurs’un en büyük gediğini kapadı.

  1. İstatistikleri ESPN’den aldım. SportVU’nun aksine ESPN ribauntları “touch” saymıyor. []
  2. Elbette savunma teke tek olmaz. 5’e 5 savunma stratejilerinin zirve yaptığı bir devirde Leonard’ın performansını takımdan bağımsız düşünemeyiz. Spurs geçen senenin aksine LeBron’a boş şut vermiyor, pick&roll’lerde sürekli switch yapıyor, agresif yardımlarla yıldızları boğuyor ve elbette Tim Duncan’ın varlığı kısalara manevra kabiliyeti kazandırıyor. []

Haziran 12, 2014

Dünya Kupası Stoklarımız

diegom

Geçmişten hikayeler, grup değerlendirmeleri, tahminler, futebol serisi ve eğlenceliklerle Dünya Kupası’na hazırız. Daha rahat ulaşılsın diye de hepsini burada topladık. İyi okumalar.

Eğlencelik
L’equipe
Tahminler Kupa Toto
L’equipe
Televizyon Rehberi Dünya Kupası: Kumanda Savaşları
Cem Pekdoğru
Hoşgeldin Dünya Kupası Hayatın Haziran Ayına Az Kala
Ozan Can Sülüm
Seçilemeyenler Yazık Oldu Maç Kadrosu
Emre Yürüktümen
Andrea Pirlo Çok Güzelsin
Fikret Özer
Vedad Ibisevic Gerçek Dokuz

 

Grup Değerlendirmeleri
Çetin Cem Yılmaz
A Grubu Sahibi Geldi
İnan Özdemir
B Grubu Böyle Devam Edemeyiz
Murat Can Ege
C Grubu Ölüm Grubu
Onur Erdem
D Grubu Kosta Rika Kim ki?
Emre Yürüktümen
E Grubu [Sıkıntıdan] Ölüm Grubu
Fikret Özer
F Grubu Dört Benzemez
Cem Pekdoğru
G Grubu Davacı ve Davalı
Ozan Can Sülüm
H Grubu Öz Ölüm Grubu

 

Geçmiş Zaman
Ali Murat Hamarat Bir Sarı Kartın Manası Hayat Memat Frikiği
Ali Murat Hamarat Francisco Varallo Son O Kalmıştı
Ali Murat Hamarat Ary Barroso ve Maracanazo Brezilya’nın Suluboyası, Maracana’nın Karanlığı
Onur Erdem Fransa 98 14 Yıl Önce, 14 Yıl Sonra

 

Futebol
Fikret Özer
Sócrates Futebol
Fikret Özer
Southampton ve Futebol Keşif
Fikret Özer
Pó de Arroz Siyah Elmas
Fikret Özer
Zaman Makinesi Maracanaço
Fikret Özer
Adamın Gol Diyor Sokak

Haziran 12, 2014

Kupa-Toto

Hepimiz aylardır, haftalardır geri sayıyorduk ve kronometre sıfırlandı. Futbolun en büyük festivali başlıyor. Dibine kadar tadını çıkaracağız elbette, ama tahminleri yapıp eğlenceyi artıralım dedik. 13 Temmuz gecesi aramızdan birileri diğerlerine “Ben demiştim” havasını atma şansı bulabilsin diye.


Yazar Şampiyon Finalist Tuttuğu Takım Gol Kralı Sürpriz
Ali Murat Hamarat ArgentinaBrezilya ArgentinaArjantin ArgentinaArjantin ArgentinaFred ArgentinaBelçika & Bosna Hersek
Alp Akbulut ArgentinaHollanda ArgentinaAlmanya ArgentinaFildişi Sahili ArgentinaVan Persie ArgentinaHırvatistan
Aras Keser Argentinaİspanya ArgentinaAlmanya ArgentinaArjantin & Bosna Hersek ArgentinaFred ArgentinaBelçika
Caner Eler ArgentinaBrezilya ArgentinaArjantin ArgentinaHollanda & Arjantin ArgentinaMessi Argentinaİsviçre
Cem Pekdoğru ArgentinaBrezilya Argentinaİngiltere ArgentinaŞili ArgentinaMessi ArgentinaBelçika & İsviçre
Çetin Cem Yılmaz ArgentinaBrezilya ArgentinaArjantin Argentinaİngiltere ArgentinaAguero ArgentinaBosna Hersek
Emre Yürüktümen ArgentinaArjantin ArgentinaAlmanya ArgentinaBosna Hersek ArgentinaAguero ArgentinaUruguay
Fikret Özer ArgentinaBrezilya ArgentinaArjantin ArgentinaŞili ArgentinaFred ArgentinaŞili
İsmail Şenol Argentinaİspanya ArgentinaAlmanya ArgentinaBosna Hersek ArgentinaDiego Costa Argentinaİsviçre
Kaan Kural ArgentinaAlmanya Argentinaİspanya ArgentinaHollanda ArgentinaMüller ArgentinaBelçika
Kerimcan Akduman Argentinaİtalya ArgentinaUruguay Argentinaİngiltere & Bosna Hersek ArgentinaSuarez ArgentinaYunanistan
Kubilay Kahveci ArgentinaArjantin ArgentinaAlmanya Argentinaİngiltere & Arjantin ArgentinaMüller ArgentinaUruguay
Murat Can Ege ArgentinaBrezilya Argentinaİspanya ArgentinaBosna Hersek ArgentinaFred ArgentinaHırvatistan
Onur Erdem ArgentinaArjantin BrazilBrezilya ArgentinaArjantin ArgentinaMessi ChileŞili
Ozan Can Sülüm ArgentinaBrezilya ArgentinaAlmanya ArgentinaKolombiya & İngiltere ArgentinaMüller Argentinaİsviçre
Sedat Koç ArgentinaArjantin ArgentinaAlmanya ArgentinaUruguay ArgentinaMessi Argentinaİsviçre & Şili
Yücel Tuğan ArgentinaAlmanya ArgentinaArjantin ArgentinaBosna Hersek & Brezilya ArgentinaMüller ArgentinaBelçika

Haziran 6, 2014

Brezilya’nın Suluboyası, Maracana’nın Karanlığı

Aquarela do Brasil dünyanın en bilindik sambalarından biri olsa gerek. Tevatüre göre yoğun sağanak nedeniyle bir gece evine hapsolmak zorunda kalan Ary Barroso kaleme kâğıda sarılır, yağmur dinmeden başyapıtını ve başka bir şarkısını bitirir.

Terry Gilliam’ın letafeti Brazil’in de süsü olan parça, aslında hemen kulaklara kazınmıyordu. 1940 Rio Karnavalı’nın en popüler üç şarkısı arasına da giremeyen “samba diyarının suluboyası” ayrıca toprakların yetiştirdiği en büyük besteci Villa-Lobos ile Barroso arasında fırtınalar koparıyordu. İkisi yıllarca konuşmamış, tesadüf 1955’te Brezilya devleti tarafından en büyük onurla taltif edilirken, iki cümle kurmak zorunda kalmıştı.

On parmağında on marifet olan Ary çok da beklememişti şarkısının popüler olması için. Walt Disney’in bir animasyonu tüm kapıları aralıyordu. 1942 tarihli Saludos Amigos vizyona girdikten sonra parça radyolarda milyonlarca kez çalıyor, hemen İngilizce sözler yazılıyordu.

Barroso’nun keyfine diyecek yoktu. Bir başka eseri Rio de Janeiro en iyi özgün müzik alanında Oscar’a aday olmuştu. Hasta Flamengo taraftarı olan şarkı yazarının bir işi daha vardı. Futbolun bambaşka bir tutku olduğu topraklarda, birçoklarının gönlündeki mesleği yapıyor, maçları radyoda anlatıyordu.

Malum 1950 Dünya Kupası Brezilya’daydı. Statü gereği şampiyon lig usulü belli olmuş, ev sahibi ile Uruguay son maçta karşılaşmıştı. Sambacılara beraberlik yetiyordu. 200 bin kişiye karşı sahne alan deplasman ekibi 79. dakikada Maracana’yı susturmuştu. Ghiggia’nın başardığını sonradan Papa ve Frank Sinatra yapacak, on binlerce insandan çıt bile çıkmayacaktı…

O günden sonra Brezilya iç sahada kullandığı beyaz-mavi formasını toprağa gömüyor, artık markalamış formasına kavuşuyordu. Oyuncular bir bir emekliye ayrılmış, kalesinde iki gol gören file bekçisi Moacir Barbosa sonraki kuşaklara yaklaştırılmamıştı.

O maçı1 anlatanlardan biri de radyoya bir süre veda etmek zorunda kalacaktı. Evet doğru bildiniz, o spiker aynı zamanda dünyanın en güzel sambalarından birinin yazarıydı…

  1. 1950 Dünya Kupası’nda şampiyonun belli olduğu Brezilya-Uruguay maçının radyo anlatımı için: http://www.youtube.com/watch?v=C5pvdIf50Ag&t=1h27m10s []

Haziran 5, 2014

Devr-i Daim Makinesi

San Antonio Spurs basketbol tarihinin en iyi hücum eden takımları arasında. Parker’ın yön verdiği hücumlarda perdeci, pasör veya şutör olabilen iki kanat ve iki uzun ile rakiplerin başını döndürüyorlar. Tahtaya çizdikleri pek çok pet-play’de bu yapı görülebiliyor. Mesela sık sık kullandıkları bir Motion aksiyonu: Loop.

1

Sağ kanattaki Danny Green tepeye çıkıyor ve Parker’dan pas alıyor. Bu esnada Parker sağ köşeye cut yapıyor.

2

Danny Green tepede, Leaonrd sol kanatta, Splitter ve Duncan bloklarda. Parker’ın önünde iki seçenek var:
–Baseline boyunca cut yapan Parker, Leonard’ın ve Splitter’ın perdelerini kullanıp sol köşeye geçebilir.
–Duncan’ın perdesini kullanıp tekrar sağ kanada çıkabilir.1

Eğer Danny Green Tony Parker’a pas veremezse bir diğer seçenek olarak Leonard (weakside wing) öne çıkıyor. Parker’ın simetriğindeki kanada cut yapan Leonard, Green’den topu alıp şut atabiliyor veya driplingle potaya gidebiliyor.

Spurs oyuncuları yalnızca birkaç seçeneği tercih etmek zorunda değil. Rakibe göre reaksiyon vermek, karşılarına çıkan fırsatları emprovize değerlendirmek hücumun esas özelliği. Alan paylaşımından, topsuz hareketten, pas/perde yapmaktan asla vazgeçmiyorlar ve rakibi lobotomize ediyorlar.

  1. Bu opsiyonları sunan şemalar için floppy tabiri kullanılır. []